Rozbor – Cyberpunk 2077


V recenzích se často musím držet zpátky. Kvůli spoilerům nemůžu jít moc do hloubky, nemůžu rozebírat klíčové momenty, a některé zajímavé věci z designu nebo scénáře prostě zůstanou jen naznačené.
Tahle série rozborů je něco jiného. Chci se tu zaměřit na konkrétní příběhové úseky, které mě zaujaly, ať už pozitivně, nebo negativně. Věci, které podle mě stojí za rozebrání. Ať už jde o scénáristické rozhodnutí, tempo vyprávění, herní design, vizuální symboliku nebo třeba o to, co všechno v daném momentu hra vynechala.Je to prostor, kde můžu jít víc do hloubky. Někdy analyticky, jindy čistě pocitově. Nečekejte univerzální hodnocení, spíš osobní pohled na konkrétní momenty, které ve mně něco zanechaly
Teaser trailer
Pamatujete si na ten oznamovací trailer? Vyšel už v roce 2013. Má neuvěřitelnou atmosféru, fakt silný dojem. Nedokážu přesně říct, co mi to připomíná, ale evokuje ve mně něco hodně známého.
Hudba je naprosto geniální. Člověk jen sedí, sleduje to a těší se na novinku od CD Projektu.Vizuál skvěle přibližuje svět s filmovým nádechem. Vidíte v něm policejní jednotku MaxTac a také mantis čepele. Jde o výborně napsanou scénu, jak je to ostatně i u samotné hry.
Trailer působí drsně, ale zároveň je zvláštně uklidňující.Je to přesně ten atmosférický trailer, který když zhlédnete, okamžitě dostanete chuť se do hry znovu ponořit.
Oficiální trailer
Tady to všechno začalo. Poprvé jsme se mohli plnohodnotně podívat, co vlastně očekávat od světa Cyberpunku. Ukázka představila hlavně jeho drsnou, dystopickou podobu – šílený svět plný nebezpečí, přestřelek, smrti a různých kyberútoků přímo do myslí lidí.
Launch trailer
Launch trailer šel víc do hloubky. Přesně tím stylem, jaký CD Projekt Red umí. Nabídl emocionálně vážnější pohled na příběh, který není jen o střílení a přežívání na ulici. Ukázal, proč se to všechno děje. Představil motivaci hlavní postavy a její životní boj.
Nevýrazný začátek příběhu za Nomáda


Celkově mě překvapilo, jak nevýrazně příběh začíná. Za Nomáda se toho zpočátku vlastně moc neděje. Měl jsem pocit, že jsem vpadl doprostřed nějaké klidové pasáže, kde se jen mírně načrtává pozadí.Jediné, co si hráč odnese, je pár informací o životě Nomádů, o tom, jak fungují a co je pro ně důležité.Na začátku si sice nastavíš, jaké bude tvoje V podle odpovědí v dialozích, ale příběh to nijak zvlášť nereflektuje.
Dokonalá animace chůze a práce s pohledem
Miluju animaci chůze. Je neuvěřitelně plynulá, detailní, a když se chodí po schodech, noha přesně dosedne na každý stupeň.Vývojáři si s pohledem z vlastních očí dali opravdu práci, aby nepůsobil nedodělaně. Výsledek je uvěřitelný a plnohodnotný.
Kontrast mezi pouští a Night City


Úvod za Nomáda skvěle ukazuje, jak vypadá svět mimo Night City.Poušť tu připomíná konec světa, nehostinný, rozbitý, a přesně tak na hráče působí.Night City je sice peklo, ale zároveň je to místo plné života. V tomhle kontrastu se V dívá na město jako na příležitost, zatímco hráč ho vnímá jako herní prostor plný možností.I když se do pouště podíváme i později, tady máš šanci srovnat oba světy hned od začátku.
Přirozené budování vztahu mezi V a Jackiem


Ačkoliv úvod není nijak silný, dává prostor pro přirozenější budování vztahu mezi V a Jackiem.V karavanu se dozvídáme víc o tom, kdo Nomádi vlastně jsou a odkud přišli.
Jackie, i když je profesionál, občas znervózní, zvlášť když jde o něco, co ještě nedělal.Působí to autenticky. V má sice víc zkušeností, ale i ona není neomylná, což se později ukáže.Tvůrci si však mohli dát pozor na finální dialog. Ten je spuštěn poněkud nešťastně – V už není v autě a odchází pryč, zatímco Jackie zůstává uvnitř a mluví na ni, přičemž zmiňuje něco, co by mohlo vzbudit pozornost ostrahy.
Noční jízda plná napětí
Zbožňuju scénu s vyřizováním papírů a podplácením.Atmosféra tu doslova houstne. Práce se světlem je brilantní – tmavé pozadí zdůrazňuje vážnost situace.Pohled do očí strážného budí respekt. Připomíná pekelného soudce, který má v rukou tvůj osud – pomůže, nebo tě potopí.Jeho postoj a řeč těla dávají jasně najevo, že má navrch.
Noční jízda plná napětí
A pak… ta jízda autem po vyřízení všeho. V cítí, že něco nesedí.Hudba úplně utichne. Je noc. Slyšíš jen motor, a víš, že se blíží průšvih. Napětí se stupňuje.Osobně tohle znám, noční jízdy autem v napjaté atmosféře, třeba když kamarádka neměla dálniční známku… člověk si to pamatuje ten adrenalin a znepokojení.
Přestřelka jako povinný přechod k akci


Když konečně přijdou agenti a dojde na akci, dostaneme obyčejnou přestřelku z auta.Působí to trochu jako rail-shooter, ale alespoň to scénu oživí a přechod do akce je plynulý.
Garáž a pouto skrze ještěra


Scéna v garáži pak hezky uzavírá, proč spolu Jackie a V zůstanou.
Hráč se dozví, že pašovaný náklad je ještěr, extrémně cenný, protože zvířat na světě moc nezbylo.
Tenhle „mazlíček“ symbolicky spojuje obě postavy.
Souhrn
Začátek je sice klidný a lehce nevýrazný, ale zároveň působí jako ticho před bouří, než se něco pokazí. Přesto dokáže nenápadně budovat neklidnou atmosféru, ukázat prostředí mimo město, přiblížit, kdo jsou Nomádi, a naznačit základy vztahu mezi Jackiem a V.